Over ‘Bezorg de Zorg’

Tijden van crisis halen het beste in mensen naar boven. Het coronavirus (COVID-19) laat als geen ander zien dat we als samenleving één zijn. Om onze krachten nog beter te bundelen zijn wij, Roamler, een initiatief gestart: Bezorg de Zorg.

Want, zij die overuren draaien in de gezondheidsinstellingen van Nederland, zullen dagelijks tegen problemen aanlopen die thuisblijvers mogelijk niet of in mindere mate ervaren. Denk daarbij aan iets simpels als het doen van dagelijkse boodschappen; wat als de schappen leeg zijn na een lange dag werken?

Maar ook kwetsbare ouderen ervaren soortgelijke uitdagingen. Zij gaan liever niet meer de straat op om boodschappen te halen, om nog maar te zwijgen over de lange wachtrijen voor de winkels.

Roamler beschikt over een community van duizenden app-gebruikers die daar iets aan willen en kunnen doen. Zij staan klaar om een handje te helpen en boodschappen te bezorgen op locaties waar de zorgverleners of ouderen dat het liefste hebben. Dit mag thuis zijn, maar ook op het werk. Betaald wordt er middels een betaalverzoek (bijvoorbeeld Tikkie) op de smartphone. Omdat dit digitale betaalmiddel een mogelijke uitdaging is voor ouderen, is het belangrijk dat er tijdens het bezorgtijdslot een mantelzorger bereikbaar is om de digitale betaling via SMS of Whatsapp af te ronden.

Op www.bezorgdezorg.nl kunnen zorgverleners en ouderen aangeven welke boodschappen ze nodig hebben. Na het invullen van enkele belangrijke persoonsgegevens wordt de opdracht tot het doen van deze boodschappen in de Roamler app aangeboden aan een legio gemotiveerde Roamlers, die in tijden van crisis graag (en vrijwillig!), een steentje bijdragen.

Specifieke vraag over onze diensten? Grote kans dat deze is opgenomen in onze FAQ!

announcement

Spread the Love!

Download en print de Bezorg de Zorg poster (A4) en hang deze op in de zorginstelling waar jij werkt!

Download Poster

Veelgestelde Vragen

Voor wie is Bezorg de Zorg?

Deze dienst is voor alle professionals binnen de zorg (van ziekenhuis, huisartspraktijk tot verzorgingshuis) en hun gezinnen. Maar, sinds 9 april ook voor kwetsbare ouderen die bij het online bestellen en digitaal afrekenen tijdens de bezorging (Tikkie) hulp kunnen krijgen van een mantelzorger.

Hoe word ik vrijwilliger?

Voor Bezorg de Zorg heb je de Roamler app nodig. Deze app kun je downloaden via de App Store en Play Store. Gebruik tijdens de registratie de activatiecode 'bezorgdezorg'. Daarna kun je aan de slag als vrijwilliger! Vragen? Mail bezorgdezorg@roamler.com

Waarom moet ik mijn werk e-mail invullen?

Omdat we zo sneller kunnen controleren of het ook echt om iemand uit de zorg gaat. We vinden het belangrijk dat deze dienst enkel bij het zorgpersoneel uitkomt. Ook als je partner of ander gezinslid van de zorgverlener bent mag je boodschappen bestellen op deze website. Je hebt dan natuurlijk geen werk e-mailadres, dus dan mag je jouw persoonlijke e-mailadres gebruiken. Maak dit even duidelijk in de extra opmerkingen bij het plaatsen van je bestelling.

Hoe betaal ik mijn order?

Je betaalt je order wanneer je de producten ontvangt. De persoon die de boodschappen brengt zal je een betaalverzoek via Tikkie sturen. We vragen je vriendelijk deze direct te betalen (terwijl de bezorger er nog is), de bezorger heeft de boodschappen immers voor jou voorgeschoten, dus het is belangrijk dat hij of zij direct wordt gecompenseerd voor de gemaakte kosten.

Heb je als mantelzorger boodschappen besteld voor een kwetsbare oudere die niet bekend is met Tikkie? Zorg dan dat je in het tijdslot van de bezorging via SMS of Whatsapp bereikbaar bent zodat je de Tikkie kunt afhandelen met de vrijwilliger en dat later persoonlijk verrekend met de oudere. De vrijwilliger stuurt jou een bericht wanneer hij of zij op pad gaat voor de boodschappen, stuurt jou bij aflevering van de boodschappen een Tikkie en stuurt tevens een foto van de bon mee.

In verband met algemene veiligheid en gezondheidsveiligheid accepteren wij geen contant geld.

Hoe weet de vrijwilliger waar de boodschappen gedaan moeten worden?

Je opdracht wordt uitgezet in de Roamler community. Zij hebben ervaring met het uitvoeren van opdrachten in winkels en weten daardoor goed waar ze heen kunnen. Omdat de voorraad wisselt per winkel bepaalt de vrijwilliger waar de boodschappen gedaan worden.

Hoe weet de vrijwilliger waar de boodschappen moeten worden afgeleverd?

Dat adres geef je op in het registratieformulier. Dit mag je privé adres zijn, maar kan uiteraard ook je werkadres zijn; waar jij je het prettigst bij voelt. De vrijwilliger krijgt een kwartier voor het bezorgingstijdslot het exacte bezorgadres te zien. Vóór die tijd ziet de vrijwilliger enkel de postcode zodat hij/zij ongeveer weet in welke buurt er het beste boodschappen gedaan kunnen worden. Let wel: de vrijwilliger blijft buiten het gebouw voor eigen (gezondheids)veiligheid.

Let op: indien je als mantelzorger voor een oudere bestelt, moeten de boodschappen bij de oudere thuis bezorgd worden. Op deze manier weten wij zeker dat de boodschappen bij de juiste mensen aankomen; de kwetsbare ouderen in onze samenleving. Ben je als mantelzorger het liefst bij de bezorging? Dat is natuurlijk helemaal oké. Ook hier geldt: de vrijwilliger blijft buiten het gebouw.

Hoe weet ik of de persoon die mijn boodschappen komt brengen gezond is?

Alle bezorgers hebben zelf aangegeven geen klachten te hebben. Desondanks geldt net als bij elk ander contact; geef geen handen en houd 1,5m afstand. Was je handen na levering van de producten (zowel bezorger als ontvanger). Volg de richtlijnen van het RIVM.

Hoe houd ik voldoende afstand van de bezorger?

We briefen onze Roamlers dat er geen fysiek contact gezocht mag worden met de zorgverlener (geen handen schudden, etc.). Daarbij willen we vragen minstens 1,5m afstand te houden tussen beide partijen. De boodschappentassen zullen door de bezorger worden neergezet en niet worden aangegeven. Zo kan de zorgverlener de tas(sen) zelf oppakken. Het bonnetje van de boodschappen zal in een tas worden gestopt, zodat ook deze niet overhandigd hoeft te worden (vergeet deze niet te checken op juistheid!).

Hoe houd ik bel- of appcontact met de bezorger?

De vrijwilliger krijgt via het platform jouw mobiele telefoonnummer en stuurt een bericht wanneer hij of zij op pad gaat. Vanaf dat moment heb jij dus ook het telefoonnummer van de vrijwilliger. Zo kunnen beide partijen contact houden over de boodschappen (indien nodig) en over andere belangrijke zaken aangaande de bezorging.

Indien je boodschappen bestelt voor een kwetsbare oudere, vragen we je jouw eigen telefoonnummer in te voeren, zodat de vrijwilliger contact op kan nemen met jou, de mantelzorger, indien en vragen zijn over de boodschappen en bezorging.

Betaal ik voor de bezorging?

Nee! Onze service is geheel kosteloos. Je betaalt enkel voor je boodschappen. De bezorgers doen dit vrijwillig.

Helaas kunnen we geen contant geld aannemen. Alle betalingen gaan via een online betaalverzoek (Tikkie). Daarom de nadrukkelijke vraag om als mantelzorger op het moment van bezorging bereikbaar te zijn via SMS of Whatsapp, om direct zorg te dragen voor de betaling.

Hoeveel boodschappen mag ik bestellen?

Je mag tot ongeveer 40 euro aan boodschappen bestellen! Dit maximum hebben we ingesteld omdat onze bezorgers het nog wel moeten kunnen voorschieten en dragen. Als het totaalbedrag iets boven dit budget zit is dat niet heel erg.

Hoe weet ik of ik exact aan het maximum bedrag ben gekomen?

Dat is een beetje gokken / inschatten. Alle ingestuurde boodschappenlijstjes worden gecheckt door iemand van het Roamler team, hij of zij zal (ook) bekijken of het aantal boodschappen binnen de genoemde norm vallen. Als het er nét iets boven zit, zullen we het boodschappenlijstje niet afkeuren.

Betaal ik voor (plastic) tasjes?

Ja, afhankelijk van hoeveel boodschappen er zijn gedaan, zal de bezorger (plastic) tasjes aanschaffen. Zo hoeft de bezorger geen eigen tassen te gebruiken / weg te geven, en blijft de overdracht professioneel en schoon.

Wat als mijn producten niet beschikbaar zijn in de winkels?

Die kans bestaat zeker. De bezorger zal zoeken naar hetzelfde product van een ander merk. We vragen jouw begrip aangaande de variabele kosten van merken (soms zul je een A-merk krijgen, soms een huismerk). Wanneer er geen vergelijkbaar product is, zal de bezorger het product helaas van het lijstje moeten schrappen.

Wat als ik gekoelde producten bestel?

We vragen vrijwilligers - indien zij niet direct doorgaan vanuit de supermarkt - de producten goed in eigen koelkast en/of vriezer te bewaren. De ervaring leert dat de meeste boodschappen direct na aankoop worden afgeleverd.

Wat als mijn bestelling duurder is uitgevallen dan ik had verwacht, omdat er enkel A-merken zijn gekocht?

Omdat de schappen van de winkels, ten tijde van COVID-19, enigszins grillig zijn gevuld, kunnen we niet garanderen dat je exact het product van het merk krijgt dat je wenst (en in een normale situatie zou kopen). Vandaar dat we jouw begrip vragen betreffende de variabele prijzen van merken en supermarkten.

Wat als mijn bestelling niet wordt opgepakt door iemand?

Dan gaan wij achter de schermen hard aan de slag om alsnog een perfecte match met een Roamler uit jouw omgeving te vinden. We hebben bij Roamler veel ervaring met het vullen van opdrachten door heel Nederland. Mochten we toch geen vrijwilliger kunnen vinden, dan nemen we persoonlijk contact op en zullen de situatie doorspreken.

Wat als de boodschappen niet in het afgesproken tijdvak worden geleverd?

Er kan natuurlijk altijd wat misgaan. Is de bezorger er niet, of kun je hem/haar niet bereiken, neem dan even contact met ons via bezorgdezorg@roamler.com of +31 20 8202580.

Hoe veilig zijn mijn persoonsgegevens?

We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Zo krijgt alleen de bezorger jouw adres & telefoonnummer te zien. Alle gegevens worden weggegooid zodra deze dienst niet meer nodig is of anders uiterlijk 1-9-2020.

Wat als de vrijwillger een product van mijn lijstje is vergeten?

Dat is heel vervelend, begrijpen we. Maar, onthoud dat dit een vrijwillige dienst is. De Roamler wil graag een handje helpen, en foutjes zijn menselijk. We vragen je begrip voor eventuele vergeten producten, maar zullen in de briefing goed aangeven dat de boodschappen zo volledig mogelijk moeten worden voldaan.

Hoe werkt Bezorg de Zorg achter de schermen?

Bezorg de Zorg is een initiatief van Roamler. Vaste medewerkers van Roamler werken achter de schermen hard aan het voltooien van alle boodschappen-orders en staan in nauw contact met de community van Roamlers die dit vrijwillig zullen gaan oppakken. De Roamler technieken, waarbij een order wordt gematcht aan een Roamler-bezorger, worden ondersteund door menselijk ingrijpen indien nodig.

Wat is Roamler?

Roamler is een app-platform waar gebruikers (Roamlers), tegen betaling opdrachten voor opdrachtgevers kunnen uitvoeren. Dat doen we in verschillende Europese landen en in 3 verschillende branches:

Roamler Retail is de Europese marktleider op het gebied van crowd-supported field-marketingactiviteiten; denk aan mystery shopping of merchandising opdrachten. Roamler Retail zet opdrachten uit namens de grootste consumentenmerken en supermarktketens.

Bij Roamler Tech, passen we crowdsourcing toe op B2B installaties en installaties aan huis. Deze installaties worden uitgevoerd door een crowd van onafhankelijke en gecertificeerde professionals.

Tevens zijn we, met Roamler Care, actief in de zorg; het eerste project dat de kracht van landelijke en professionele zorgverleners inzet om de flexibiliteit en efficiëntie in de thuis- en gezondheidszorg te optimaliseren.

Ons platform zetten we ten tijde van COVID-19 graag in voor onze medemens; vanuit onze bestaande technieken is daarom Bezorg de Zorg ontstaan. De Roamlers die aan de slag gaan met de boodschappen van de zorgverleners, gebruiken dezelfde app die ze gewend zijn: de Roamler app. Hierdoor is het gebruiksgemak voor de Roamler (en de zorgverlener) groot.

Lees hier meer over Roamler: www.roamler.nl.

Met wie kan ik contact opnemen als ik vragen heb?

Je kan mailen met bezorgdezorg@roamler.com of bellen met +31 20 8202580